ثبت آگهی رایگان ، درج آگهی رایگان ، وی‌نوتیفای

ثبت آگهی رایگان | درج آگهی رایگان | وی‌نوتیفای
ثبت آگهی رایگان | درج آگهی رایگان | وی‌نوتیفای
شبکه دلالان و مافیای زمین در شهرک‌های صنعتی

شبکه دلالان و مافیای زمین در شهرک‌های صنعتی

شبکه دلالان خریدوفروش زمین شهرک‌های صنعتی مدتی است از نمد صنعت کلاهی برای خود می‌دوزند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد پای آگهی فروش اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی به سایت‌های اینترنتی باز شده است و دلالان در مراکز استان‌ها با لابی پرقدرتی که در اختیار دارند، زمین‌های شهرک‌های صنعتی را با قیمت گزاف و با درج آگهی در این‌گونه سایت‌ها خریدوفروش می‌کنند!

آن‌ها امتیاز زمین‌های شهرک‌های صنعتی را به نام تولید می‌خرند و به سرمایه زمین‌داری بدل می‌کنند؛ سودجویی که رد پایش آن در ۸۵۰ شهرک صنعتی کشور دیده می‌شود.

اردیبهشت امسال وزارت صمت کمیته ویژه‌ای تشکیل داد برای بازپس‌گیری اراضی شهرک‌های صنعتی از افرادی که زمین در اختیار گرفته‌اند، اما قصد بهره‌برداری از آن را برای فعالیت‌های تولیدی و صنعتی ندارند و تنها زمین را به قصد سوداگری در اختیار دارند. در چند ماه گذشته هراز گاهی آماری از بازپس‌گیری زمین شهرک‌های صنعتی از دلالان و سودجویان منتشر می‌شود. اخیراً خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، طی گزارشی از زمین خواری و دلالی در شهرک‌های صنعتی پرده برداشته است.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد پای آگهی فروش اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی به سایت‌های اینترنتی باز شده است. از نگاه متولیان صنعت کشور رواج این رویه باعث بروز سه مشکل عمده شده است. این اقدامات غیرقانونی به اختلال در روند سرمایه‌گذاری حقیقی، منتفع شدن دلالان زمین و سوداگران و تحقق جرائم اقتصادی و سنگ‌اندازی در حوزه تولید شده است.

آقای «ر. س» یکی از سرمایه‌گذاران می‌گوید: زمینی که قیمت آن متری ۲۰۰هزار تومان است به من متری ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشند. وی ادامه داد: سودجویان می‌خواهند با خرید و مسکوت گذاشتن اراضی و واحد صنعتی در سال‌های آینده در قیمت‌گذاری اراضی شهرک صنعتی تأثیرگذار باشند تا زمین در اختیار سرمایه‌گذار واقعی قرار نگیرد و با تکیه بر سود و منفعت شخصی در مسیر تولید و اشتغال هم مانع تراشی کنند.

اختلال در روند سرمایه‌گذاری

شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها با انعقاد قرارداد حق بهره‌برداری از زمین، اعیانی و تأسیسات با متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، نسبت به واگذاری حق بهره‌برداری اراضی به آنان اقدام و پس از انجام تعهدات از سوی طرف‌های قرارداد، مشتمل بر اخذ گواهی پایان کار ساختمانی، اخذ پروانه بهره‌برداری، تسویه حساب مالی و پرداخت قیمت منطقه‌ای ملک، عرصه را به نام آنان انتقال قطعی می‌کند.

یکی از این دلالان می‌گوید که زمین‌های نزدیک شهرک‌های صنعتی را پس از خریداری، تسطیح می‌کنیم و بعد از چند سال چندین برابر به فروش می‌رسانیم. بازیگران این سوداگران، دلالان هستند که امتیاز زمین‌های شهرک‌های صنعتی را به نام تولید می‌خرند و به سرمایه زمین‌داری بدل می‌کنند. سودجویی که ردپایش در ۸۵۰ شهرک صنعتی کشور دیده می‌شود.

حتی برخی منابع می‌گویند بسیاری از صاحبان واحد‌های صنعتی و تولیدی راکد که دیگر توانایی برای تولید ندارند با این دلالان همکاری می‌کنند و به خرید و فروش جواز زمین در شهرک‌های صنعتی استان روی آوردند تا از قافله عقب نمانند و ضرر‌های خود را یک شبه با دلالی جبران کنند.

اصفهان

در شهرک‌های صنعتی اصفهان قدرت در دست چند برادر است، یکی می‌گوید در هر اداره‌ای و ارگانی که شما فکرش را کنید من با مدیر آن دستم یکی است. زمین‌های ارزان‌قیمتی که قرار بود، مشوق تولید باشد با توجه به آیین‌نامه‌ها به فروش و تاراج می‌رود. آیین‌نامه‌هایی که از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی و صنعت، معدن و تجارت به تصویب رسیده عبارتند از تأییدیه طرح توجیهی سازمان صنعت، معدن و تجارت، امنیت‌سنجی متقاضیان در کارگروه فنی شهرک‌های صنعتی، ممنوعیت خریدوفروش اراضی شهرک‌ها بدون اخذ موافقت شرکت شهرک‌ها و ممنوعیت واگذاری اراضی شهرک‌های صنعتی خارج از چرخه تولید، اما با وجود قوانین سفت و سخت شهرک‌های صنعتی دلالان چگونه زمین‌دار می‌شوند.

خبرنگار خبرگزاری صداوسیمای کهگیلویه و بویراحمد که خودش را به عنوان خریدار معرفی کرده است، از یکی از متولیانی که کارش خرید و فروش زمین بود، پرسید و او در جواب گفت هرجای کشور زمین بخواهید، داریم و قول داد در عرض یک هفته همه کارهایش را انجام بدهد.

یکی دیگر از این دلالان می‌افزاید: سیستم دولتی به این شکل است که به هر نفر یک طرح و یک زمین تعلق می‌گیرد، اما شما می‌توانید ۲۰ قواره را خریداری کنید، اما سند مالکیت این زمین‌ها باید به نام خواهر، برادر، مادر، پدر، پسرعمو و دایی زده شود تا کارتان جلو بیفتد.

وی می‌گوید: اگر بخواهید کارتان جلو برود کارتان به هر که افتاد باید یک تا ۲ میلیون تومان به او بدهید و اگر کار به یکی از معاونان کشید، باید ۵ میلیون به او تقدیم کنی تا کارت راه بیفتد.

تهران

در تهران مجوز‌ها در یک منزل مسکونی صادر می‌شد که در بروکراسی‌های رسمی ماه‌ها و شاید سال‌ها دوندگی دارد. خانمی که آنجا بود می‌گفت برای اینکه خیالتان راحت باشد و، چون ما به کارمان اعتماد داریم در قرارداد قید می‌شود که اگر کار انجام نشد، هزینه دریافتی بازگشت داده می‌شود. دلالان مجوز‌ها را اینجا می‌گرفتند که شاید در عرض ۲۰روز مجوز به آن‌ها داده می‌شود.

مشهد

در مشهد سراغ رابطی رفتم که می‌گفت: شرایط و واسطه‌های خوبی دارم که در شورا یا شهرداری هستند. رابطی که خود یکی از متولیان شهرک‌هاست به گفته خبرنگار، یکی از معاونان شهرک‌های صنعتی که خود را برایش خریدار زمین معرفی کرده بودم، مدعی بود قدرتش اینقدر هست که حتی برای من مجوز شهرک خصوصی بگیرد.

او می‌گوید: شرکت مشترک تشکیل می‌دهیم، شما بیایید و کل شهرک را به شما می‌دهم و زمین کنار یکی از واحد‌های صنعتی زمین خوب و فوق العاده‌ای است و می‌شود آن را به یک واحد صنعتی تبدیل کرد.

گیلان

در استان گیلان، از روش مزایده استفاده می‌شود که می‌توان رد پای دلار را باز هم در آن دید. مدیرکل یکی از واحد‌های صنعتی شهرک‌های صنعتی گفت: اگر زمین می‌خواهید تا قبل از اینکه زمین‌ها به مزایده بروند چهار پلاک زمین را باید ثبت‌نام کنید.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی می‌گوید: اگر افرادی که از ما زمین خریداری کردند، احساس کنیم تصمیمی برای ساخت و ساز و بهره‌برداری ندارند با کمک دستگاه قضایی باز پس می‌گیریم.

رسول‌نیا افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۷۰ هکتار از مالکانی که مدعی اجرای طرح صنعتی بودند، اما طرحی اجرا نکرده‌اند باز پس گرفته‌ایم.

عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور هم گفت: بخشنامه‌ای به شرکت شهرک‌های صنعتی ابلاغ شده که زمین‌هایی که در مدت قرارداد کاری انجام نشده به شرکت‌های شهرک‌های صنعتی سریعاً پس گرفته می‌شود.


منبع: روزنامه جوان


 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment